דילוג
הקמת בריכת נוי אקולוגית - בית הובי אונליין

הקמת בריכת נוי אקולוגית

כל מה שצריך לדעת על תכנון והקמת בריכת נוי אקולוגית

רוצים להקים בריכת נוי יפה וטבעית מבלי להשתמש בחומרי טיהור כימיים? בריכת נוי אקולוגית היא הפתרון האידיאלי עבורכם: מדובר בבריכת נוי עם מים נקיים, צמחים ירוקים ופרחים רעננים, אפשרות להוסיף אליה דגים ואפילו לשכשך בתוכה – והכל באופן טבעי לחלוטין, ללא כלור, מלחים, חומצות או כימיקלים.

 

איך מטהרים מי בריכה אקולוגית ללא כימיקלים?

כמו בכל נחל, אגם או שלולית חורף, גם בבריכה אקולוגית קיים איזון שנוצר באופן טבעי: מצד אחד, המים מתלכלכים עם הזמן, בין אם כתוצאה מן הפסולת שמייצרים הדגים החיים במים, מהתרבות חיידקים או מסיבות אחרות.

במקביל, צמחים הגדלים מתחת למים, צמחים הגדלים על הגדה (ששורשיהם בתוך המים) ומיקרואורגניזמים החיים במים – כולם מפרקים או סופחים מן המים את הרכיבים האורגניים, החנקות, אפילו את הרעלנים, ולעיתים גם מתכות כבדות.

באופן כזה נוצר מעין שיווי משקל מאוזן מבחינה אקולוגית, כאשר כל החיים והצומח שבבריכה וסביב לה נהנים מסביבת החיים שנוצרת עבורם ובו זמנית מייצרים סביבת חיים לשאר האורגניזמים.

וזהו אמנם התהליך על רגל אחת, אך כמובן שבפועל הוא מורכב יותר. בתוך בריכה אקולוגית נמצאת בעצם מערכת ביולוגית שלמה שמתחזקת את עצמה: למשל, הצמחים לא רק ניזונים מן הרכיבים האורגניים אלא גם מייצרים חמצן עבור דגים ויצורים אחרים שעשויים לגדול בבריכה.

 

הציוד הנדרש לצורך הקמת בריכת נוי אקולוגית

הציוד הבסיסי הנדרש לצורך הקמת בריכה אקולוגית כולל:

1. משאבת מים: להזרמה מחזורית של מים בין אזורי הבריכה השונים. חשוב שהמשאבה תוכל גם להתמודד עם עצמים העשויים לחדור אל המים, ושהיא תהיה בעלת הספק עבודה רב וצריכת חשמל נמוכה.

חשוב לשים לב שאם רוצים לשכשך בתוך הבריכה חייבים להשתמש במשאבת מים במתח נמוך.

2. מערכת סינון ייעודית לבריכות אקולוגיות: לשמירה על מים צלולים, נקיים ואיכותיים לאורך זמן.

3. סנן UV: חשוב במיוחד לבריכות אקולוגיות החשופות לשמש ישירה יותר משלוש שעות ביום, ובשל כך מתפתחות בהן אצות ירוקות זעירות שמעכירות את המים. סנן UV איכותי יבטיח מים צלולים ונקיים בתוך זמן קצר ולתקופה ארוכה.

זה כאמור הציוד הבסיסי הנדרש, אבל אפשר להוסיף גם אביזרים נוספים כדי לקשט את אזור הבריכה: החל מאמצעי תאורה מגוונים וכלה במזרקות ומפלי מים.

בסופו של דבר הבריכה האקולוגית משמשת גם לנוי, ולכן ניתן לעצב אותה כיד הדמיון ולשלב בה, למשל, תאורת לד מחליפה צבעים, מפלי מים דקורטיביים בצורת סלעים, פסלים של בעלי חיים וכדומה.

 

תכנון בריכה אקולוגית

תכנון והקמת בריכה אקולוגית מצריך למעשה תכנון של שני אזורים במקביל:

● האחד הוא אזור הבריכה עצמה, המלא במים, שבו ניתן להכניס צמחי מים ודגים; ואם היא מספיק גדולה, אז גם להיכנס לשכשוך טבילה או שחייה.

● השני הוא האזור המכונה Wetland: זהו החלק שנמצא ליד או מסביב לבריכת המים, בו נמצאים מצעי סינון וצמחים חובבי מים.

כאשר מים זורמים באופן מחזורי דרך או מתחת ל-Wetland אל הבריכה וחוזר חלילה (באמצעות משאבה ו/או בעזרת כוח הגרביטציה), הלכלוך שבמים נתפס במצעי הסינון ו/או בשורשי הצמחים. בצורה כזו המצעים והצמחים מפרקים את הלכלוך, מנקים את המים מטהרים ואף מחמצנים אותם.

ככל שאזור ה-Wetland יהיה גדול יותר, כך איכות הסינון של המים צפויה להיות טובה יותר. לכן מומלץ לתכנן בריכה אקולוגית שבה האזורים יהיו בשטח שווה, פחות או יותר.

 

מה עוד צריך לקחת בחשבון כשמקימים בריכה אקולוגית

בטיחות: בריכה אקולוגית עושה שימוש בציוד שמחובר לחשמל, לעיתים בתוך המים. חשוב לוודא לא רק שיש נקודת חשמל קרובה לבריכה האקולוגית, אלא גם שהיא מוגנת מפני מים ומוארקת. אם יש סיכוי שיתקרבו אל הבריכה ילדים קטנים, כדאי לגדר אותה ולהשגיח על הילדים.

עומק הבריכה: באופן כללי, ככל שהבריכה עמוקה יותר כך יהיה קל יותר לשמור על האיזון האקולוגי שלה לאורך זמן. בריכות נוי אקולוגיות נעות בין עומק של 40-50 ס"מ ועד 1 מ' ומעלה, ונתון זה עשוי להשפיע גם על סוגי הדגים והצמחים שניתן להכניס למים.

חשיפה לשמש: במדינת ישראל החמה, חשיפה לשמש מתבטאת גם בפוטנציאל אידוי מים גבוה, גם בכמויות נמוכות יחסית של חמצן מומס במים, וגם בהשפעה על הצמחים שניתן לשלב בתוך ומסביב לבריכה האקולוגית. לכן בתלות במספר השעות ביום שבהן אזור הבריכה חשוף לשמש, יתכן שיעלה צורך לשקול כיסוי של הבריכה ו / או מערכות חמצון וסחרור המים.

הצמחייה בבריכה: תכנון הצמחייה הוא תורה בפני עצמה, אבל באופן כללי כדאי לשלב בין כמה סוגי צמחים – גם כדי ליהנות מבריכה יפה וגם כדי לתמוך בשיווי המשקל האקולוגי שלה. על הגדה אפשר לשתול כנות מים, פונטנדריה, גומא פפירוס, סוף מצוי וסוגים שונים של אירוסים. בתוך המים ניתן לשתול צמחים ממשפחת הנימפאות או לוטוסים, ואפשר גם להוסיף אזורים ירוקים של ספלילה, לפלופית אדומה וכדומה. עוד על צמחים לבריכות נוי.

הדגים בבריכה: הפופולריים ביותר הן דגי זהב ודגי קוי בשל יופיים, וזה מובן כשמדובר בבריכת נוי. יחד עם זאת, בבריכה אקולוגית יש חשיבות לאיזון ביולוגי, ולכן רצוי לשלב בבריכה האקולוגית דגים שאוכלים אצות וירוקת, כמו קרפיון או כספיון, אם כי הם עלולים להזיק לצמחי מים ולכן יש לשקול הפרדה פיזית ביניהם. כדאי גם להוסיף דגים שאוכלים חרקים, זחלי יתושים ותולעים כגון גמבוזיה, נווית הנהרות או רוזי בארב.

 

סיכום

תכנון והקמת בריכת נוי אקולוגית הוא תהליך מהנה ולא מורכב, וכאשר עושים אותו נכון: ניתן ליהנות לאורך שנים רבות מצלילי פכפוך המים, ממראה הדגים השוחים הלוך ושוב ומן הצמחייה הפורחת, שבוודאי תמשוך אליה עם הזמן גם חרקים, פרפרים וציפורים.

יש לכם שאלות נוספות בנושא בריכות אקולוגיות? צרו איתנו קשר ונשמח לענות!

 

 

ערכת בדיקה מקצועית לבריכות נוי UBBINK Aqua Multi Test - בית הובי אונליין

טיפים של מומחים

הניוזלטר השבועי שלנו עזר למעל 15,000 לקוחות! דוא"ל אחד בשבוע, עמוס בחדשות, מדריכים, וטיפים של מומחים

קטגוריות מובילות

השוואת מוצרים

{"one"=>"בחירת 2 או 3 פריטים להשוואה", "other"=>"פריטים נבחרו"}

בחירת מוצר ראשון להשוואה

בחירת מוצר שני להשוואה

בחירת מוצר שלישי להשוואה

השוואה