דילוג
שיעור מספר 1 - מבוא לאקווריום צמחייה - בית הובי אונליין

שיעור מספר 1 - מבוא לאקווריום צמחייה

הקמת אקווריום צמחייה מצריך הבנה בסיסית והתמקדות בכמה מהדרישות הבסיסיות של צמחי מים, אלו יהפכו כל אקווריום דגי נוי רגיל ליצירת אומנות של ממש! אלו הדברים שצריך לדעת על מנת להקים אקווריום צמחייה משגשג

מצע לצמחים

מצע טוב מורכב משני שכבות, שנועדו לספק מינרלים חיוניים עבור הצמחים. זה בנוי כך שתערובת המצע הראשונה שצמודה לקרקעית תכיל כ- 3 ס"מ מהגובה הכולל של השתילה, שכבה זו תבטיח אספקה של מינרלים חיוניים לשורשי הצמחים. השכבה העליונה תהיה מונחת על המצע הראשון ותכיל מצע בגובה נוסף של 5 ס"מ בעוד השכבה העליונה יכולה להכיל חול או חצץ מומלץ להשתמש בשכבה עליונה מדושנת. לאלו מאיתנו שלא רוצים להסתבך ישנם כיום מוצרים רבים שמכילים את 2 השכבות ביחד.

אוֹר

אחד הפרמטרים להקמת אקווריום צמחיה מוצלח הינו כמות האור. צמחים זקוקים לאור עבור פוטוסינתזה. (בעברית: הַטְמָעַת אוֹר, היא תהליך המשמש להפקת אנרגיה מהצמחים כתוצאה מקליטת אור ופירוק מים( לבד מהאור הלבן (אור יום) האור המומלץ הוא בעיקר בספקטרום אדום וכחול. הספקטרום האדום מקדם פוטוסינתזה. שילוב עם תאורה בספקטרום צבעים מלא עשוי להיות מומלץ מאוד לגדילה אופטימאלית של הצמחים. עוצמת האור משתנה בהתאם לצמחים, 1 וואט לכל 4 ליטר מים צריך להיות מספיק לרוב הצמחים, אקווריומים עמוקים ו / או צמחים הדורשים תאורה אינטנסיבית יותר ייתכן שיהיה צורך גם ב 3 וואט לכל 4 ליטר מים. כאשר האור הוא מקור האנרגיה, הוא צריך להיות פעיל כ- 10-12 שעות ביום, וגם צריך להיות מופץ באופן אחיד בכל רחבי האקווריום.

CO2

באקווריום צמחיה, המצע, האור ומערכת ה - CO2 הם הגורמים העיקריים לצמיחה מוצלחת של הצמחים. הימצאות CO2 במים נחוצה לתהליך הפוטוסינתזה. ניתן לחשב את רמת ה- CO2 הנחוצה באקווריום על ידי בדיקת הערכים של הקשיות (KH) והחומציות (PH) ערך ה- CO2 האידיאלי הוא בין 5-20 PPM רמות העולות על 30 PPM לדקה עלולות לגרום לדגים לבעיות בדרכי הנשימה. לדוגמה: רמת חומציות של pH 6.6 ו- KH של 3.0 יגרמו לריכוז CO2 ברמה של 22 PPM. חשוב לזכור שצמחים לא יוכלו לנצל את המינרלים ואת האור כשהרמה של ה- CO2 נמוכה. היבט חשוב נוסף הוא רמת ה- PH. תוספת של CO2 יוריד את רמת ה- PH כך שאם יש לנו מים רכים חשוב לשמור מקרוב על רמת ה- PH במהלך השעות הראשונות של הוספת ה- CO2, או עד שהוא מתאזן. את ה CO2 ניתן להוסיף באמצעות מערכת CO2 או באמצעות תוסף CO2 נוזלי שמוסיפים פעם בשבוע או על בסיס יומי בהתאם לאוכלוסיית הצמחים באקווריום.

חומרים מזינים ומינרלים

באקווריום צמחיה יש לדאוג לדישון איכותי, דישון לצמחייה משמעו הוספת כל החומרים המזינים הנדרשים על ידי צמחים להישרדותם באקווריום. הדישון מעורב באופן קולקטיבי בכל ההיבטים של התגובות הביולוגיות והכימיות באקווריום ומאפשר לצמחים לתפקד כראוי. הדישון מספק חומרים מזינים בריכוזים שנמצאו על ידי החוקרים בכמות שתהיה נכונה לבריאות לטווח ארוך של צמחי מים. 14 הרכיבים המרכיבים את תהליכי הדישון העיקריים הם: חנקן, סידן, מגנזיום, גופרית, אשלגן וזרחן (Macro-Nutrients) נדרשים בכמויות גדולות יותר. ברזל, אבץ, קובלט, מנגן, ואחרים נדרשים בכמויות קטנות יותר (Micro-Nutrients).

אשלגן - סינתזה של חלבונים, איזון מים, הפעלת אנזים בורון - ייצור כלורופיל, פריחה, צמיחת השורשים, תפקוד התא. פחמן - נדרש עבור כל תרכובות אורגניות. סידן - יציבות, הפעלת אנזים, תגובת התא לגירויים. כלור – איזון מים, פוטוסינתזה. נחושת - רכיב של אנזימים המשמש לתגובות המתרחשות במהלך הפוטוסינתזה. ברזל - נדרש עבור פוטוסינתזה, ולחיזוק הצבע האדום בצמחים. מגנזיום - רכיב של כלורופיל, הפעלת אנזימים. מנגן - גיבוש חומצות אמינו, הפעלת אנזימים. מוליבדן וקובלט - נדרש לצמצום חנקתי. ניקל - הפעלה אנזימית, עיבוד חומר חנקני. גופרית - מרכיב של חלבונים המעורבים בניצול המזין של הצמיחה. אבץ - ייצור כלורופיל, הפעלת אנזימים. שימו לב כי חמצן, מימן, זרחן וחנקן נדרשים גם לדישון הקבוע. את חומרי הדישון המזינים יש להוסיף ישירות אל האקווריום בצורה קבועה ומבוקרת.


דברים נוספים שצריך לדעת

משאבת אוויר לא תהיה נחוצה במקרה שהאקווריום שלנו הוא אקווריום צמחיה. זאת בעיקר כי משאבות אוויר יורידו את רמות ה CO2 עקב תגובה כימית. הצמחים צריכים לספק מספיק חמצן עבור הדגים באקווריום גם ללא עזרה של משאבת אוויר נוספת.

לא מומלץ להשתמש בפילטר תת קרקעי באקווריום צמחייה גם בגלל שיהיה קשה מאוד לנקות אותו וגם בשל העובדה שיכול להיגרם מצב של חמצון המצע וחומרים מזינים לא יהיו זמינים לצמחים עקב השימוש בפילטר תת קרקעי

צריך להשוות את דרישות הטמפרטורה בין דגי הנוי לבין הצמחים באקווריום. 28 מעלות הוא ערך בדרך כלל חם עבור צמחי מים.
מאמר הבא שיעור 2 - פחמן דו חמצני CO2
ערכת בדיקה מקצועית לבריכות נוי UBBINK Aqua Multi Test - בית הובי אונליין

טיפים של מומחים

הניוזלטר השבועי שלנו עזר למעל 15,000 לקוחות! דוא"ל אחד בשבוע, עמוס בחדשות, מדריכים, וטיפים של מומחים

קטגוריות מובילות

השוואת מוצרים

{"one"=>"בחירת 2 או 3 פריטים להשוואה", "other"=>"פריטים נבחרו"}

בחירת מוצר ראשון להשוואה

בחירת מוצר שני להשוואה

בחירת מוצר שלישי להשוואה

השוואה