דילוג
שיעור מספר 1 - מבוא לכימיה של המים - בית הובי אונליין

שיעור מספר 1 - מבוא לכימיה של המים

בכדי להבין מהי הכימיה של המים ראשית צריך להבין שהמים הם מערכת ביולוגית בעלת איזון עדין, אשר חייבת להישמר בכדי לאפשר חיים איכותיים ובריאים עבור הדגים. לא אחת, נוכל להבחין בבעיה במים בקלות, בין אם כאשר הדגים אינם פעילים כבעבר לא אוכלים כראוי, סובלים ממצוקה נשימתית ועוד.
 
אבל, אסור לנו להסתמך על מראה עיניים בלבד. כדי לדעת באמת מהי איכות המים שלנו, האם יש התחלה של התפתחות אצות, האם במים ישנם רעלים שעלולים להזיק לדגים, מהי רמת הקשיות במים ועוד עלינו לבצע בדיקות ערכי מים תקופתית.
 

בדיקות ערכי המים מתבצעות בשני מקרים:

  • במהלך תקופת 'ההרצה' , בשבועות הראשונים להקמה. בתקופה זו, הבדיקות מתבצעות כדי 'להודיע' לנו מתי המים מוכנים לקליטת דגים.
  • בשגרה, כאשר הכל פועל באופן קבוע. במצב כזה, הבדיקות נעשות בכדי לוודא שערכי המים תקינים כל העת.

מה ניתן לגלות בעזרת בדיקות ערכי המים?

בדיקות אלו יתמקדו לרוב בכמה ערכים ספציפיים:
• אמוניה (NH3/NH4), ניטריט (NO2), ניטראט (NO3)חומציות (PH)פוספט (PO4)מגנזיום (MG)קשיות מים קרבונט ( KH ), קשיות מים גנרל ( GH ), נחושת ( CU ) ועוד...
 
ישנם כיום כמה סוגים של ערכות בדיקה למים. הסוג הנפוץ הוא זה המשתמש בנוזל מיוחד (ערכות הצבעים), אלו הם בדיקות מעבדה, ממלאים מבחנה במים, מוסיפים נוזל למבחנה, מערבבים וממתינים כמה דקות ומשווים את הצבע במבחנה לגרף המצורף. 
 
סוג נוסף, מציע ערכת בדיקת מים במקלונים -טובלים מקלון במים, המקלון מחולק ל- 6 ערכי מים שונים לבדיקה: כלור , קשיות (GHַ&KH) , ניטריט, ניטראט וחומציות. המקלון משנה את צבעו בכל אחד מחלקיו לפי ערך המים, משווים את המקלון לגרף המצורף ורואים אם אנחנו נמצאים בטווח הרצוי. קל מאוד לשימוש. 
 
חשוב לזכור כי הערכים השונים תלויים, לעיתים, בסוג הדגים שנמצאים במים. האמוניה, הניטריט והניטראט צריכים להיות, לאחר תקופת ההרצה והכנסת הדגים למים, קרובים לאפס ככל שניתן; החומציות תלויה בהרכב הדגים, כאשר במים מלוחים היא תהיה לרוב גבוהה מהרגיל ובמים מתוקים נמוכה יותר ( 6.7 - 7.8 ) ; הסידן צריך להיות בטווח של 400-450 חלקים למיליון (PPM); המליחות צריכה להיות בטווח של 1.022 עד 1.026 חלקים למיליון; רמת הפוספט במים מתוקים נמוכה ביותר אך במים מלוחים תלויה בכמות האלמוגים וחסרי החוליות שנמצאים במים.
 

מה עושים כאשר הערכים אינם תקינים? 

גם כאשר בדיקות ערכי המים מצביעות על ערכים לא תקינים (נמוכים או גבוהים מהרגיל), אין להיבהל או להילחץ. כאשר מדובר בתקופת ההרצה, כל מה שיש לעשות הוא להמתין ולחכות להתייצבות הערכים. מדובר בעניין סביר בהחלט, משום שיצירת התנאים המבוקשים והשגת סינרגיה בין שלל חלקי המערכות לוקחת זמן.
 
כאשר מדובר בשגרה אשר הכל פועל כבר תקופה ארוכה וכולל דגים במים, הפיתרון יהיה בדרך כלל החלפה של מים בכמות מסוימת (10-20% בדרך כלל) והוספת תוספים למים לפי העניין. במקרים מסוימים, כמו למשל במקרה של קפיצת אמוניה, תוספים מיוחדים למים ינעלו את האמוניה ויפתרו את הבעיה.
מאמר הבא שיעור מספר 2 - אָמוֹנְיָה
ערכת בדיקה מקצועית לבריכות נוי UBBINK Aqua Multi Test - בית הובי אונליין

טיפים של מומחים

הניוזלטר השבועי שלנו עזר למעל 15,000 לקוחות! דוא"ל אחד בשבוע, עמוס בחדשות, מדריכים, וטיפים של מומחים

קטגוריות מובילות

השוואת מוצרים

{"one"=>"בחירת 2 או 3 פריטים להשוואה", "other"=>"פריטים נבחרו"}

בחירת מוצר ראשון להשוואה

בחירת מוצר שני להשוואה

בחירת מוצר שלישי להשוואה

השוואה