דילוג
שיעור מספר 2 - הקשר בין צמחי מים לאצות - בית הובי אונליין

שיעור מספר 2 - הקשר בין צמחי מים לאצות

ניתן להשיג מים נקיים מאצות רק שצריך שילוב של גורמים כדי להביא לכך שהדבר יקרה בפועל. כיוון שהאצות ינצלו כל חולשה שהיא במיוחד אצל צמחי המים. נלמד מהם החולשות של צמחי המים, איך הם תורמים לשגשוג האצות, ומה ניתן לעשות בכדי להתגבר על האצות.

 

 למה האצות נצמדות לצמחי מים ? 


בזמן שמבחוץ צמחי המים נראים לנו שקטים, בתוכם פנימה מתחולל תהליך ביוכימי מורכב, הצמחים מייצרים פסולת אורגנית (פחמימות, סוכרים ומטבוליטים ) מהפוטוסינתזה, חלק מהפסולת האורגנית הזו הצמחים פולטים מתוכם החוצה דרך העלים שלהם.

האצות ניזונות מהפסולת האורגנית שפלטו הצמחים, כאשר צמחים נמצאים במתח, למשל, בעת הסתגלות לסביבה חדשה, הפרשת הפסולת האורגנית גדלה במיוחד. במצב כזה הצמח הופך פגיע לאצות. 

מצד שני, כאשר הצמחים בריאים, הם יוצרים כימיקלים ואנזימים המגינים עליהם מפני אצות צמחים לחוצים הם כמו מגנט לאצות, בעוד שצמחים בריאים מוגנים מאוד בפני האצות.


כך מתרחש התהליך בפועל:  



איך בכלל נגרם 'לחץ' לצמחים ? 


לחץ על צמחי המים יכול להיגרם מגורמים רבים, צמחים ששתלנו לאחרונה נוטים להתמודד עם מתח הסתגלות לסביבה החדשה כמו סטרס אצל דגים. רמות לא מספקות של דשן או חומרים מזינים עלולים לגרום לצמיחה לא בריאה עבור הצמחים. 

הזזת צמחים ושתילה במקום חדש או החלפות מים גדולות הם פעולות שעלולות לגרום ללחץ לצמחים, וזו הסיבה שאצות נצמדות רק לצמחים לחוצים, ובדרך כלל לעלים ישנים.

לכן אם יש לנו במים הרבה עלים ישנים ורקובים נראה גם התפתחות מוגברת של אצות, לעומת זאת אם יהיה לנו כמות צמחים הגדלים עם עלים חדשים וטריים, אצות יתקשו לשרוד.

 

המשימות בדרך להיפטר מהאצות


כל העלים מזדקנים ומתקלקלים עם הזמן, צמחים נוטים להגן על הצמיחה החדשה, תוך השארת העלים הישנים מאחור. הדבר נכון במיוחד אם לצמחים חסרים משאבי צמיחה כגון דשן ואור.

משמעות הדבר היא שתמיד נצטרך להתמודד עם רמה מסוימת של עלים רקובים וצמיחה ישנה. לכן לעיתים כדי לגרום לצמח להתחיל מחדש, יש צורך לחתוך ולשתול מחדש את החלק העליון החזק והטרי של הצמח, ולהסיר ולזרוק את החלק התחתון הישן יותר.

לפיכך, לגידול צמחים תפקיד חשוב בשליטה על האצות, וכדי להפחית את התפתחות האצות, אלו המשימות הראשונות שצריך לעשות באופן קבוע:

 

 

=         לגזום עלים ישנים כדי לפנות מקום לצמיחה חדשה

=         לשתול צמחים חדשים ובריאים

=         להוציא מהמים פסולת של עלים רקובים 

 

כמו בכל בעיה במים, שמירה על איכות מים גבוהה כגון האכלה נכונה, מינון נכון של דגים וביצוע החלפות מים קבועות היא אחד הצעדים המונעים הטובים ביותר.

מאמר קודם שיעור מספר 1 - מבוא לטיפול באצות
מאמר הבא שיעור מספר 3 - אצות ציאנובקטריה
ערכת בדיקה מקצועית לבריכות נוי UBBINK Aqua Multi Test - בית הובי אונליין

טיפים של מומחים

הניוזלטר השבועי שלנו עזר למעל 15,000 לקוחות! דוא"ל אחד בשבוע, עמוס בחדשות, מדריכים, וטיפים של מומחים

קטגוריות מובילות

השוואת מוצרים

{"one"=>"בחירת 2 או 3 פריטים להשוואה", "other"=>"פריטים נבחרו"}

בחירת מוצר ראשון להשוואה

בחירת מוצר שני להשוואה

בחירת מוצר שלישי להשוואה

השוואה